مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46101 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

از نظر فلاسفه اسلامي معيار شناخت واقعي چيست؟
فلاسفه اسلامي، شناخت واقعي را، چنين تعريف كردهاند:
اگر صورت ذهني از يك شيئ با واقع آن مطابق باشد، آن شناخت راستين و خلاف آن، شناخت دروغين است. اگر ميگويند اين سالن به شكل مستطيل است، و يا آن را در ذهن خود مستطيل ميانديشند، اگر سالن مورد نظر در خارج هم مستطيل باشد، آن را راستين و در غير اين صورت آن را شناخت دروغين ميگويند، خلاصه هرگاه ذهن با عين و يا صورت ذهني با صورت خارجي برابر شد، شناخت از جهان خارج، تحقق پذيرفته و در غير اين صورت، شناختي وجود نخواهد داشت.
حكيم سبزواري در منظومه خود پيرامون دو شناخت صادق و كاذب چنين ميگويد:
هرگاه حكم در قضاياي خارجيه، و قضاياي حقيقية (اشاره به دو نوع از قضايا است كه در منطق از آنها بحث ميشود) با عين مطابق شد. به آن قضيه، قضيه راستين (قضيه صادق) ميگويند و از آن نظر كه خارج با قضيه مطابق است، آن قضيه را حق مينامند. اين تعريف از طرف خود دانشمندان اسلامي مورد نقد و بررسي قرار گرفته و اشكالاتي به آ ن متوجه گرديده و پاسخهايي داده شده است كه فعلاً براي ما مطرح نيست.

: آية الله جعفر سبحاني
شناخت در فلسفة اسلامي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.